People are affraid of their own greatness - Nelson Mandela



tisdag 27 december 2011

Med nya ögon

Nu är det kolsvart. Jättekallt är det inte, men mörkt. På dagarna är det antingen mulet och regnigt eller som idag, soligt och ljusblå himmel utan några som helst tecken på moln alls. Gräset är fortfarande ganska grönt, men löven på träden falnar och gulnar. För att vara slutet på december måste jag säga att jag inte tycker att vintern har kommit speciellt långt över huvudtaget, detta är ju bara vanligt höstväder..? Det är väldigt bra, tycker jag, jag gillar inte kyla längre efter förra vintern..
Jag är i stort behov av miljöombyte ofta, nya platser och nya människor känns det som att jag behöver få se...men att tjata på mamma och pappa om hur gärna jag vill besöka USA fyller inte direkt deras plånböcker bara sådär. Det är speciellt på detta vis när det är vinter, eller allmänt ointressant här hemma i Sverige. Jag vet att suget efter nytt nytt nytt kommer lägga sig en liten aning när våren och sommaren kommer, och Göteborgs ibland faktiskt ganska trevliga egna erbjudanden typ blommar fram.
Som Marcel Proust sa: "Den verkliga upptäcktsresan består inte i att söka efter nya vyer, utan att se med nya ögon". Visst, inom några år kommer jag kanske acceptera det, men för tillfället skyller jag på min omogna och trotsiga ålder för att få fortsätta tjata och drömma oavbrutet om platser och saker jag inte vet något om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar